Wauw, for en velkomst I har givet EVAS!

Wauw! Jeg er blæst helt bagover. ❤️

Det har mildest talt været overvældende med alle de super fede og positive tilbagemeldinger, jeg har fået på den første post om EVAS – Et system der SKAL REDDE LIV.

Jeg havde egentlig tænkt i dag at skrive om et andet projekt jeg har i tankerne, men jeg har stort set ikke snakket, skrevet, tænkt, diskuteret og drømt om andet end EVAS den sidste uge. Så jeg tænkte, at det var mere interessant at dele lidt af alt det input, jeg har fået.

Indtil vi har en fuld flåde af flyvende ambulancer har vi brug for EVAS.

I den første blogpost luftede jeg, at jeg allerede havde fået lidt interesse for ideen fra Falck, og dem havde jeg faktisk et møde med i går (onsdag d. 10. januar), men det vender jeg lige tilbage til lidt senere. Hæng på, for det er værd at vente på.

Mindre end 20 minutter efter jeg trykkede “Udgiv” på posten, fik jeg den første opringning. Det var fra Niels Nielsen fra HicTo Alarm, der har arbejdet på at gøre noget ved den samme grundlæggende problemstilling, nemlig at få bilister gjort opmærksomme på udrykningskøretøjer i nærheden, så sidstnævnte kan komme hurtigt og sikkert frem gennem trafikken.

Fedt! tænkte jeg, så er vi ikke helt alene i verden med den ide. Jeg havde en god snak med Niels, og selvom vores tilgange til løsningen ikke er ens, har vi aftalt at mødes og snakke videre inden alt for længe.

Niels gjorde mig også opmærksom på Warning Systems ApS, der også er gået i krig med problemet. De har valgt at bygge på RDS teknologien, der er udbredt i mange bilradioer, med de fordele og ulemper der er ved det. Dem skal jeg også have snakket med.

Flere har skrevet, at de synes, at ideen er god, og at vi skal passe på ikke at tage bilisternes opmærksomhed væk fra vejen over på telefonen. Det er vi meget bevidste om og tænker egentlig, om app’en overhovedet skal have et visuelt interface til alarmering!?!

Nogle har nævnt at bedre (og højere) sirener kunne være en løsning. Det kunne det måske også i nogle tilfælde, men vi ønsker heller ikke mere støj-forurening end nødvendigt. Jeg har selv boet lige overfor et større sygehus, og var egentlig glad for, at sirenerne ikke var meget højere. 🙉

En interessant variant af bedre sirener er The Rumbler, som bruges nogle steder i USA.

En enkelt har også udtrykt bekymring for, at app’en ville dræne ens telefons batteri. Det er selvfølgelig også en vigtig pointe, men heldigvis har jeg flere års erfaring med at holde strømforbruget fra apps på et minimum.🔋

Vi har fået opfordringer til at gå sammen med producenter af GPS-systemerne, der allerede er i bilerne.

Det vil vi meget gerne, men er i første omgang ikke gået den vej, da det er vigtigt for os at få EVAS til at komme til live og gøre en forskel hurtigst muligt og uden en masse potentielle forsinkelser, der kunne ligge i komplicerede samarbejder – og ikke mindst den langsomme udrulning, der vil ligge i først komme ud i bilerne, når alle folks biler bliver skiftet ud med nye modeller med EVAS indbygget.

Vi skal helt sikkert have alarmerne ud i de indbyggede GPS-systemer, men vi skal lige have udviklet og testet ideerne først, og det vurderer vi, at vi kan gøre hurtigst på de platforme, som smartphones og App Stores tilbyder.

Et skridt i denne retning kunne være Apple CarPlay og Googles Android Auto, en app-ificering af biler.

Derudover har vi fået tilbudt hjælp og sparring fra en god fyr med mange år i både bil- og IT-brancherne. Det bliver helt sikkert nyttigt og første møde er aftalt.

Et fremtidsperspektiv kunne være, at de fleste (og engang alle) biler bliver selvkørende. Man kan forestille sig, at til den tid kan ambulanceføreren automatisk få ryddet vejen for sig via bilernes styresystemer, der snakker sammen. 😳

Vi har også tænkt, at EVAS alarmeringsapp’en i borgernes biler slet ikke behøver være en selvstændig EVAS app. Hvis den nu kunne være et modul i en ny version af en allerede udbredt app, vil EVAS kunne blive udbredt langt hurtigere. Der vil også være en del kampagne-penge sparet ved at komme med i allerede udbredte apps som 112-app’en eller Mobilvarsling app’en.

Der er også et par andre relaterede apps, der kunne være interessante at levere EVAS alarmer til. Appen fartkontrol.nu er en af dem, som oven i købet har muligheden for at tilkøbe et stykke hardware ved navn Saphe, der er et stykke hardware, der begrænser batteriforbruget på telefonen og gør alarmen hørbar, selv om der er skruet ned for lyden på telefonen, samt giver mulighed for at advare om for høj fart.

Derudover findes app’en Trafik Alarm, som også er meget udbredt.

Vi fik også en pointer om, at EU har vedtaget, at alle nye biler fra 2018 skal have indbygget automatisk 112-opkald ved kollision vha. Galileos SAR-funktionalitet. Det skal vi have koblet EVAS sammen med på en eller anden måde.

Jeg har fået tilbud om hjælp fra app-udviklere der både tilbyder kode og deres hjælp. 💻📲❤️

En erfaren tidligere områdeleder fra Falck har også tilbudt sin hjælp og input til udvikling af EVAS. Fantastisk!

En brandmand gjorde mig opmærksom på, at de også oplever problemet, så EVAS skal være tilgængeligt for alle typer udrykningskøretøjer.

En central del af et velfungerende EVAS vil være den algoritme, der bestemmer, om en bilist skal alarmeres om et udrykningskøretøj i nærheden. Den del har vi også fået en masse super godt input til, der egentlig giver os en masse spændende spørgsmål:

  • Skal bilister i en vis radius hele vejen rundt om et udrykningskøretøj alarmeres når en udrykning startes?
  • Hvilken geografisk form skal alarmeringsområdet have?
  • Skal området være større, hvis udrykningskøretøjet kører meget hurtigt?
  • Skal området have en anderledes form i byer og på land?
  • Hvordan skal formen være på og omkring motorveje?
  • Skal der kun alarmeres, når et udrykningskøretøj bevæger sig?
  • Skal der kun alarmeres til bilister i samme kørselsretning som udrykningskøretøjet?
  • Skal bilister, der normalt kører i et område, alarmeres? Hvornår og hvordan?
  • Skal man kun alarmeres, når man selv kører bil?
  • Kan vi forudse nogle kørselsmønstre og derved alarmere mere proaktivt?

På financieringsfronten har vi også fået en masse godt input og ideer. 💰

Vi er blevet anbefalet at gå crowdfunding-vejen, som helt sikkert er en fed og lækker mulighed, og som matcher super godt med vores idealer om en meget åben og inddragende udviklingsproces.

Vi er blevet anbefalet at søge penge hos Offerfonden, som jeg må indrømme, jeg gav et bidrag til forrige år i forbindelse med en mindre fartoverskridelse. Pinligt, men ikke desto mindre en god ide, vi vil forfølge.

Nå… men… nu kan jeg vist ikke strække den længere… tilbage til mødet med Falck.

Jeg havde på basis af den første post om EVAS fået en invitation til en snak med den operative chef for al ambulancekørsel i Vest-Danmark, Kjeld Brogaard.

At opnå det bare ved at skrive en blogpost, syntes jeg var ret stort. Det viste sig, at Kjeld og jeg havde mødt hinanden før for mange år siden til et motorcykeltræf i Brovst. Lille verden vi lever i. 😃

Kjeld og jeg havde en god times snak om problemet, om de umiddelbare tanker vi har haft med EVAS, om Falck, om mine tanker om en meget høj grad af åbenhed i udviklingsprocessen, udfordringer og faldgruber både organisatoriske, økonomiske, tekniske, politiske og menneskelige, der kan være ved at udvikle et system som EVAS.

Kjeld var heldigvis både positiv og kritisk og kom med mange gode ideer og pointer til, hvordan man gribe udviklingen af sådan et system an.

Han fortalte om Sirius systemet, som Falck bruger i hele verden.

Vi aftalte, at der var grundlag for at mødes igen, og næste gang tage en af Kjelds kolleger, der også vil kunne bidrage med input og feedback.

DET glæder jeg mig meget til.

Enormt mange TAK for alt jeres super gode input og feedback, bliv endeligt ved med det, og hjælp derved til at gøre en livsvigtig forskel. 😍

En mening om “Wauw, for en velkomst I har givet EVAS!”

Lukket for kommentarer.