Uden værktøjer, ingen håndværker

Jeg ved godt, det er lidt 🍍Ananas i egen Juice for en softwarevirksomhed at skrive om softwareværktøjer. Ikke desto mindre synes jeg, at valg af værktøjer for moderne virksomheder er så vigtigt og spændende et emne, at det er værd at bruge lidt tid på at skrive om.

I går deltog jeg i et netværksmøde i Brains Business med netop tools på agendaen og blev inspireret til at få skrevet denne post nu.

Jeg har valgt at opdele min liste af Total-Yndlings-Favorit-Tools i to dele:

  • Generelle forretningsværktøjer
  • Softwareudviklingsspecifikke værktøjer

Jeg begrænser mig til det første punkt i dag, så du må komme tilbage, hvis du skal have det mest nørdede med. 🤓

Uanset hvilke værktøjer, man vælger at bruge, er det vigtigt, at man gør en indsats for at lære dem godt at kende for at blive en effektiv håndværker.

Et godt eksempel er den tekst-editor, de fleste softwareudviklere har som et centralt værktøj i deres værktøjskasse. Det er for så vidt ikke altafgørende, om man bruger Vim, Emacs, Sublime, Atom eller noget helt femte. (Selvom vi alle godt ved hvad der er HELT forkert! 😃)

Det vigtige er, at man arbejder længe nok med værktøjet og investerer tiden til, at man kan mestre det, og kender de mest brugte tastaturgenveje til de funktioner, man bruger ofte. Her er det ikke nok at kunne ramme Cut, Copy og Paste, men også Auto-Indent, Git-Add, Git-Commit og Rename funktioner, bare for at nævne de allervigtigste.

refactor

Værktøjerne på listen er mit personlige valg og ikke nødvendigvis det rigtige for alle og forbliver nok heller ikke mine favoritter for altid.

Forretningsværktøjer

Grundstenen i de flestes forretningsværktøjer er og forbliver nok i et stykke tid endnu Email. Her har jeg i mange år svoret til Gmail både privat og virksomhedsmæssigt. På computeren bruger jeg deres webinterface (i Chrome browseren), og på min iPhone bruger jeg Googles egen Gmail app.

Hovedgrundene til at jeg ❤️ Gmail er:

  • Spam ikke er et problem, jeg tænker over længere.
  • Jeg bruger ikke tid på at sortere mails længere, jeg arkiverer bare og søger mig frem til dem igen. Jeg gemmer kun emails i min inbox, jeg skal handle på.
  • Med forsinket afsendelse når jeg at fortryde mindst 95% af gangene, hvor jeg trykker Send på en mail, jeg mangler at vedhæfte en fil til eller har glemt en pointe eller bare skrevet noget vrøvl i.

Når man som virksomhed vælger at bruge Googles mail, har man adgang til det nyligt omdøbte G Suite med Mail, Kalender, Dokumenter, Regneark, Drive, Keep, Forms og Slides.

Jeg sprang med vilje over Hangouts, for det synes jeg ikke om.

Udover de åbenlyse fordele, der er ved software, der ikke skal installeres på ens computer, og at data i skyen er tilgængeligt fra alle enheder, er jeg specielt fanatisk G Suite-fan pga. samarbejdsmulighederne og de simple interfaces på værktøjerne.

Det gør en verden til forskel aldrig at skulle tænke på at holde styr på, om man nu retter i seneste version af et dokument og at kunne styre rettigheder til at læse, kommentere og redigere enkelte dokumenter, foldere eller hele hierarkier.

Jeg har også (kort) prøvet Office365, men det døde i mine øjne på hastigheden og et uoverskueligt interface med ALT for mange funktioner tilgængelige for min allerede overbelastede hjerne.

Generelt er samarbejdet og kommunikationen med kolleger, samarbejdsparterne og kunder super vigtigt, og det hjælper Slack med at facilitere på super nem måde.

Slack er basalt set et chat-system à la gode gamle IRC, men med et lækkert interface og en hel masse andre muligheder. De muligheder bliver heldigvis ikke skubbet ned i halsen på en og giver derfor ikke en masse støj. Man skal selv opsøge dem.

I Slack kan man skrive til enkeltpersoner, grupper eller alle. Man kan skrive privat, i offentlige rum eller i usynlige rum.

Slack er gratis at bruge, så længe man kan leve med nogle ganske rimelige begrænsninger på, hvor mange beskeder man kan søge tilbage i, og hvis man kan nøjes med nogle få integrationer.

Det er netop på integrationerne, at Slack virkelig rykker. Man kan installere en række færdige chat bots og integrationer med andre værktøjer. Det gør, at man f.eks. kan forankre sine chats til en kort på et Trello board (kommer til det lige om lidt), eller man kan få Slack til at give besked i ens #marketing kanal hver gang, der bliver skrevet på virksomhedens Facebook side, eller der kommer et nyt review af ens app i AppStore, eller man kan få ens økonomisystem til at spytte en status ud, hver gang der bliver skudt en faktura afsted.

Jeg bruger Slack til Det Gode Firma, men også med en række interessegrupper, jeg er med i, der omhandler specifikke teknologier eller emner. Jeg har også en Slack-gruppe til mit hus, men den historie får du en anden dag. 🏠

Trello har jeg også brugt i mange år. Det er et simpelt, men også meget magtfuldt værktøj til at organisere sine opgaver og tanker med.

Grundlæggende består et Trello board af en række kolonner, som man selv tilføjer og navngiver. I hver af dem kan man tilføje en række kort. Hvert kort kan udover navn indeholde beskrivelse, opdateringer, dato, checklister, billeder og andre vedhæftede filer samt labels og tilknyttede personer.

Jeg bruger bl.a. Trello til at holde styr på mine ideer til blogposts. De starter deres liv som en overskrift i den første kolonne (længst til venstre) ved navn “Ideer”, og når jeg så begynder at fylde indhold på, rykker jeg dem over i “I gang” kolonnen. Ofte sætter jeg så en due date på dem, så jeg ved, hvornår jeg planlægger at skulle være færdig med blogposten. Når jeg har skrevet dem færdige, rykker jeg dem over i “Til gennemlæsning”, hvor jeg får en (gerne min yndige hustru 😍) eller flere til at læse dem igennem og rette de værste fejl og uklarheder. Når jeg så udgiver dem, rykker jeg dem over i “Udgivet”. Simpelt og dejligt overblik.

Jeg bruger også Trello til Det Gode Firmas Ide-pipeline og har tidligere brugt det til Salgs-pipeline, Marketing-funnel, Ønskelister og en hel masse andet mærkeligt.

De fleste mennesker, jeg kender, har alt for meget om ørene og husker ikke af sig selv at komme forbi de sider på nettet, der interesserer dem med faste intervaller. Udover selvfølgelig detgodefirma.dk. 😁  Derfor bruger mange virksomheder email-lister eller email-marketing. Det gør jeg også, så husk at skriv dig op, så du ikke misser noget.

Jeg har i flere år brugt Mailchimp, og synes, det er et fantastisk værktøj til at sende både manuelle, enkelte automatiske mails og kæder af mails ud. Ikke dermed sagt, at jeg er tilhænger af at bare spamme løs, men hvis man har noget fornuftigt på hjerte, som ens modtagere af egen fri vilje har bedt om at modtage, er email-markedsføring et fantastisk medie.

For at holde styr på, hvad jeg bruger min tid på, bruger jeg Toggl, det er sundt for alle at prøve en gang imellem at se tilbage på en uge og se, om man faktisk har brugt ens tid, som man havde planlagt, og endnu vigtigere om det faktisk matcher ens prioriteter.

Toggl kan selvfølgelig også bruges til at holde styr på tidsforbrug på kunde-opgaver, og jeg kender flere, der har integreret det direkte med projektstyrings- og faktura-værktøjer.

Sidstnævnte hænger ofte sammen med generelle regnskabssystemer, og der har jeg brugt e-conomic i flere år. Det havde en stejl læringskurve og flere særheder, men jeg var generelt nogenlunde tilfreds.

Jeg har dog valgt at gå med Dinero nu, da det virker noget mere simpelt og intuitivt, og deres bundling af højt kvalificeret regnskabssupport virker helt eminent.

I et projekt, jeg arbejdede på tidligere, havde vi direkte slutbruger-support. Det gjorde vi med meget stor fornøjelse igennem Intercom. Der kunne besøgende på websitet skrive anonymt inden de registrerede sig, og senere når de blev brugere, blev vores tidlige dialog med dem bundet sammen med deres brugerkonti. I Intercom kan man segmentere kunder på stamdata, eller på hvor på dit site de er, og hvad de gør. Man kan også hjælpe brugere i gang med målrettet hjælp afhængig af, hvor på sitet de er, og hvad de laver.

Det er også nemt at opsamle viden om ens produkt, både i vidensbase, standardsvar og helt tilbage til produktdefinitionen med forbedringer og svagheder.

Det er ikke gratis at bruge Intercom, men helt sikker pengene værd, og det kommer jeg til at bruge igen.


Det var de vigtigste værktøjer, jeg bruger mest. Hvad bruger du, som du synes, jeg har glemt eller overset? Jeg ser frem til at høre fra dig.