Personlige nyheder til dine minutter i bilen

Når jeg sætter mig i bilen, popper der en besked à la denne op på min skærm:

Screenshot by Rick Broida/CNET

For det meste er det et ret godt bud på, hvor jeg skal hen, og hvor lang tid det tager at komme derhen.

Det næste jeg gør, er at tænde for radioen og håbe jeg rammer nogle nyheder. 🤞

Det er en heldig dag, hvis jeg tænder radioen og rammer lige ind i starten af en omgang nyheder. Det er desværre ikke tit, man er så heldig, og oftest er de for hurtigt ovre. Så er der oftest en halv eller hel time, til jeg kan få et skud nyheder igen. Jeg kunne godt finde et nyhedspodcast fra f.eks. DR, men de har ikke det lokale stof med og er altid nogle timer på bagkant.

En dag slog det mig:

Telefonen ved, hvor længe jeg skal køre + kvaliteten af talesyntese er blevet MEGET bedre den sidste tid = så kan jeg bygge et system, der giver mig en personlig oplæst nyhedsudsendelse, der lige passer til min køretur.

Ja… min hjerne tænker tit i ligninger. 🤓

Tom Bue til undsætning

Jeg fik en aftale på plads et par dage senere med Tom Bue fra Nordjyske Medier (som jo både har ANR & Radio Nordjyske), hvor vi snakkede ideen igennem og aftalte, at det skulle da prøves.

Vi aftalte at mødes igen for at lave en meget hurtig håndholdt prototype.

Så begyndte spørgsmålene at poppe op:

  • Hvor skal vi få historierne fra?
  • Hvordan skal vi udvælge, hvilke historier der skal med til den enkelte lytter?
  • Hvor lange skal de enkelte nyhedsindslag være? Og hvordan tilpasser vi så længden af indslagene?
  • Hvordan skal vi sammensætte de enkelte indslag til en samlet udsendelse?
  • Vil folk betale for sådan et nyt medie?

For at starte med det sidste først, så var Tom og jeg meget hurtigt enige om, at svaret var NEJ! Men måske kan det alligevel være interessant for mediehusene at kunne nå sit publikum på denne måde, som forretningsmæssigt kan sammenlignes med radio.

Værd at høre på?

Det mest essentielle spørgsmål vi kom op med var dog:

  • Er talesyntese blevet godt nok til, at man kan holde ud at høre på den i fx 20 minutter?

Vi kunne begge gætte, men for at blive klogere skulle der noget data på bordet i form af en test. Mette Kjul fra Nordjyske Startup, som vi også havde sparret med ideen om, var hurtig til at finde ti kolleger, der ville lege med.

Så her til morgen kl. 7.00 fik de alle ti tilsendt et link til en personlig nyhedsudsendelse, der passer til deres interesser og med lokalstof fra deres hjørne af Nordjylland.

Her er mine personlige max. 9 minutter med Brønderslev lokal stof, Erhverv, Internationalt og uden sportsnyheder (andet end dem der er top historier):

Hvordan?

I testen trækker vi nyheder ud fra Nordjyskes RSS-feeds, der peger på enkelte historier på nordjyske.dk.

Dem trækker vi ned og barberer ind til overskrift, underoverskrift og brødtekst.

Derefter trimmer vi historierne fra bunden, til en længde vi har vurderet er passende: ikke for lang og ikke for kort.

Så kører vi de trimmede historier igennem Amazons ret nye talesyntese med det geniale navn Polly. Jeg var i sidste uge til event med Amazon Web Services i København hvor jeg præsenterede ideen og fik meget positiv feedback. ❤️

For hver af testerne har vi så opsat en profil med:

  • Ønsket længde af udsendelsen (hvis testen giver os grund til at arbejde videre med ideen, kan vi begynde at automatisk finde den rigtige længde).
  • Hvilke stof-områder er testeren interesseret i:
  • Navn og mobil telefonnummer

Ud fra denne profil sammensætter prototype systemet så et sæt af nyheder indenfor rammen af den ønskede længde. Det kan selvfølgelig gøres meget mere fancy og/eller elegant, men til en tidlig test er denne tilgang nok.

Hvis du vil lege med, kan du nå det endnu. Send mig en besked med ovenstående profil info.

Hvis testen giver os grund til at fortsætte, hvad skal sådan et system/service så hedde? 🤔